De
laatste les beeldende vorming alweer, waarin we gingen tekenen met houtskool!
De eerste opdracht (1) was het tekenen van een kubus. Het bleek dat het tekenen
van een kubus leidt tot cliché beelden. Het is geen correcte weergave van de
werkelijkheid. Een kubus hoor je dan in lijnperspectief te tekenen. De tweede
opdracht (2) was een klassieke tekenopdracht met alleen een technisch doel. Het
beeldend doel is opgelost door de docent, want de docent heeft alles voorgedaan.
De derde opdracht (3) was het tekenen van een grappige kubus, dit was een vrije
opdracht. Deze opdracht leidde tot subjectieve beoordeling. De beoordeling was
namelijk gebaseerd op de mening van de docent: vindt hij/zij het grappig? Een beeldend
doel was aanwezig in deze opdracht, namelijk een grappige kubus. Voor een
technisch doel was deze opdracht te vrij. De vierde opdracht (4) was het
tekenen van een verlegen kubus. De opdracht was om iets te doen met de
lijnvoering, dus categorie lijnen. Bij het beoordelen bleek de kubus van
opdracht drie eigenlijk ook wel verlegen te zijn. Bij opdracht vier moest je
minder nadenken, omdat al gegeven was dat je iets met de lijnen moest doen. Het
beeldend doel is verlegen, het technisch doel is lijnen. De opdracht is
gekaderd. Binnen het kader had je de vrijheid om een oplossing te zoeken. De
vijfde en tevens laatste opdracht (5) was om een woedende kubus te tekenen
binnen een paar seconden. Hierdoor had je geen tijd om na te denken en tekende
je het eerste wat er in je opkwam. Deze opdracht heeft dezelfde doelen als bij
opdracht 4. Deze opdracht is een voorbeeld van een beeldend probleem. Als
eindopdracht voor beeldende vorming moesten we een goede beeldende vorming les
in elkaar zetten op een lesvoorbereidingsformulier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten